Σε ελεύθερη πτώση είναι τα ασφάλιστρα του αυτοκινήτου τα τελευταία χρόνια, κατρακυλώντας πάνω από 40% από το 2010 έως και σήμερα. Κερδισμένοι από τη μείωση των τιμών είναι οι κάτοχοι αυτοκινήτων, οι οποίοι, λόγω του έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών, επωφελούνται και πληρώνουν σήμερα για την υποχρεωτική ασφάλιση του αυτοκινήτου ακόμη και κάτω από 200 ευρώ τον χρόνο. Πρόκειται για το μέσο ασφάλιστρο, όπως αυτό διαμορφώνεται με βάση τα στοιχεία για το σύνολο της αγοράς των Ι.Χ. αυτοκινήτων σε αστικά κέντρα αλλά και στην επαρχία και αφορά τη βασική κάλυψη για αστική ευθύνη έναντι τρίτου.

Ανάλογα είναι τα συμπεράσματα από τη σύγκριση των σημερινών τιμών για την ασφάλιση ενός Ι.Χ. αυτοκινήτου 1.400 κυβικών, κυκλοφορίας 4-5 ετών στην Αθήνα, για το οποίο το μέσο ασφάλιστρο διαμορφώνεται σήμερα από 220 έως 280 ευρώ τον χρόνο. Το αντίστοιχο ασφάλιστρο το 2010 ήταν από 365 έως 465 ευρώ. Η μείωση αποδίδεται στον πόλεμο τιμών που αναπτύσσεται μεταξύ των εταιρειών για την πρόσκτηση στόλου οχημάτων από τον ανταγωνισμό, σε μια αγορά που λόγω της οικονομικής κρίσης συρρικνώνεται διαρκώς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο το πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2016 η μείωση των εργασιών στον κλάδο του αυτοκινήτου έφτασε το -11,7% παρά το γεγονός ότι το επίμαχο διάστημα ο αριθμός των ασφαλισμένων οχημάτων που κυκλοφορούν στην αγορά αυξήθηκε κατά 6%. Τα ασφαλισμένα αυτοκίνητα διαμορφώθηκαν στο τέλος Ιουλίου στα 5,8 εκατ. από 5,5 εκατ. περίπου στα τέλη του 2015, αύξηση που θα έπρεπε να οδηγήσει σε αντίστοιχη άνοδο των ασφαλιστικών εργασιών. Εντούτοις η πορεία των ασφαλίστρων ήταν πτωτική και η αιτία, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, είναι η συνεχιζόμενη μείωση των τιμών.

Η μείωση των ασφαλίστρων αναμένεται να συνεχιστεί και τους προσεχείς μήνες, με αφορμή την προσπάθεια ισχυρών εταιρειών του κλάδου να προσεταιριστούν τον στόλο των αυτοκινήτων που απελευθερώνουν σταδιακά οι δύο εταιρείες που εμφάνισαν οικονομικά προβλήματα και στις οποίες τοποθετήθηκε πρόσφατα ασφαλιστικός διαχειριστής από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές. Πρόκειται για τις εταιρείες International Life και Enterprise Insurance, οι οποίες είχαν ασφαλισμένα 290.000 αυτοκίνητα και τα οποία μεταφέρονται σταδιακά από τους πράκτορες και τους μεσίτες σε άλλες εταιρείες, μέσω συμφωνιών που στοχεύουν να διατηρήσουν τα ασφάλιστρα στα ίδια χαμηλά επίπεδα. Η τύχη των δύο εταιρειών δεν έχει κριθεί οριστικά, αλλά σε κάθε περίπτωση ο ασφαλιστικός διαχειριστής –εκκαθαριστής στην περίπτωση της Enterprise Insurance– τούς έχει απαγορεύσει να προχωρήσουν σε νέες ασφαλίσεις. Η διαχείριση του υφιστάμενου χαρτοφυλακίου αυτοκινήτου επιδιώκεται να γίνει χωρίς αναταράξεις στην αγορά, με τη σταδιακή μεταφορά σε άλλη εταιρεία των οχημάτων των οποίων το ασφαλιστήριο συμβόλαιο λήγει.

Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι το ύψος των ασφαλίστρων δεν θα επηρεαστεί από την αύξηση των ελάχιστων ποσών ασφαλιστικής κάλυψης στον κλάδο του αυτοκινήτου στο 1,2 εκατ. ευρώ για σωματική βλάβη κατ’ άτομο ή υλική ζημιά ανά ατύχημα. Η αύξηση των ορίων που θα ισχύσει από το 2017 είναι αποτέλεσμα αυτόματης αναπροσαρμογής και επιβάλλεται από μια κοινοτική οδηγία αλλά δεν αναμένεται να έχει επίπτωση στο κόστος των ασφαλίστρων για τον καταναλωτή. Αυτό γιατί, όπως εξηγούν, «το κρίσιμο θέμα σε αυτήν την περίπτωση είναι τα ποσά για αποζημιώσεις που επιδικάζουν τα δικαστήρια, τα οποία δεν εξαντλούν κατ’ ανάγκη τα εκάστοτε ισχύοντα ελάχιστα όρια καλύψεων».

Ανησυχητικό στοιχείο για τον κλάδο αποτελεί η σταδιακή αύξηση του δείκτη συχνότητας ζημιών, που διαμορφώνεται στο 8% περίπου από 5,5% τα προηγούμενα χρόνια. Η αύξηση των ζημιών οδηγεί σε αυξημένες αποζημιώσεις και σε μείωση της κερδοφορίας των εταιρειών, υπονομεύοντας την ευρωστία του κλάδου που είχε ενισχυθεί τα τελευταία χρόνια, λόγω και της μειωμένης χρήσης του αυτοκινήτου που προκάλεσε η κρίση.

 

πηγή: «Καθημερινή» – Ευγενία Τζώρτζη

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone
 
 

Αφήστε το σχόλιό σας

Το email σας δεν θα δημοσιευτεί.