Την Κυριακή 23 Αυγούστου, ημέρα Αποδόσεως της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, πανηγύρισε ο Πλάτανος Ναυπακτίας. Στόν θαυμάσιο πετρόκτιστο Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου, τελέσθηκε αρχιερατική θεία Λειτουργία από τον Σεβασμιώτατο κ. Ιερόθεο, με την συμμετοχή των Αρχιμ. π. Καλλινίκου και π. Γαβριήλ, και του Εφημερίου π. Δημητρίου Μούκα, με την ψαλμωδία, μεταξύ των άλλων, των κ. Νικολάου Καραγιώργου ομογενούς από την Αμερική και του κ. Γ. Γαλανόπουλου. Εκκλησιάσθηκαν όλοι οι Πλατανιώτες, που παραθέρισαν στο όμορφο χωριό τους.

Ο Σεβασμιώτατος στο κήρυγμά του μίλησε για την Ανάσταση του Χριστού και για το θεολογικό νόημα της Μετάστασης της Θεοτόκου, ενώ μετά την θεία Λειτουργία, στην πλατεία του χωριού, κάτω από το πλατάνι του Πλατάνου, είχε την ευκαιρία να συνομιλήση επί μακρού με Πλατανιώτες και ιδιαίτερα με τους αποδήμους, που του μετέφεραν τα νέα του Νέου Κόσμου και ο Σεβασμιώτατος ανέλυσε τα θεολογικά, κοινωνικά και εθνικά θέματα της Πατρίδας μας.

* * *

Μετά τον Πλάτανο, ο Σεβασμιώτατος ταξίδευσε για το Θέρμο της Αιτωλίας, προσκεκλημένος, μαζί με τον Σεβ. Μητροπολίτη Πατρών κ. Χρυσόστομο, από τον οικείο Ιεράρχη κ. Κοσμά στις εορτές του αγίου Κοσμά του Αιτωλού, στις οποίες εφέτος προεξήρχε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος.

Ο Μακαριώτατος ομίλησε κατά την επίσημη υποδοχή του και αντιφωνώντας τον Δήμαρχο Θέρμου κ. Σπυρίδωνος Κωνσταντάρα, που τον προσεφώνησε με ιδιαίτερη θέρμη, κατά την διάρκεια του δείπνου στην Ιερά Μονή Μυρτιάς, κατά την διάρκεια της θείας Λειτουργίας την κυριώνυμη ημέρα και τέλος κατά την διάρκεια του επίσημου γεύματος που παρέθεσε ο Δήμος Θέρμου. Σε όλους τους λόγους του ο Μακαριώτατος μίλησε για την μεγαλωσύνη του αγίου, για την δύναμη της παραδόσεως, για τα μεγάλα ιστορικά και εθνικά θέματα που προέκυψαν μετά την Επανάσταση μέχρι τις ημέρες μας, για την στάση του Νεοελληνικού Κράτους έναντι της Εκκλησίας, που χαρακτηρίζεται από μια προσπάθεια εκμετάλλευσης της Εκκλησίας και περιθωριοποίησής της, μαζί με την περιθωριοποίηση της Παραδόσεως του τόπου, για την επιρροή των Μεγάλων Δυνάμεων σε σημείο που στέρησαν από το Νεοελληνικό Κράτος την ιδιοπροσωπεία του. Μίλησε για τα σύγχρονα προβλήματα της Πατρίδος μας, για την προσπάθεια άθεων γραμματισμένων να εξαφανίσουν την μακραίωνη ορθόδοξη παράδοσή μας αλλά και να καταπατήσουν το σύνταγμα καί, τέλος, για την ανάγκη μετάνοιας όλων μας.

Στόν Εσπερινό ομίλησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος με θερμά λόγια για τον άγιο Κοσμά ως ισαπόστολο, ως εθναπόστολο που κατάφερε τον μεγάλο άθλο της ίδρυσης μεγάλου αριθμού ελληνικών σχολείων που ανύψωσαν το φρόνημα των υποδούλων, και ως ιερομάρτυρα.

*

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος ομίλησε στην πλατεία του Θέρμου κατά την διάρκεια της λιτανείας, καί, περιληπτικά, είπε τα εξής:

Το πρόσωπο και το έργο του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού είναι μεγάλο. Για να καταλάβουμε την σπουδαιότητά του μπορούμε να πούμε κατ’ αναλογίαν και καθ’ υπόθεσιν ότι σήμερα ένας Σύρος Ορθόδοξος μοναχός που μονάζει στο Άγιον Όρος να το αφήση, να χάση την ησυχία του και να μεταβή στην βόρεια Συρία και το βόρειο Ιράκ, όπου κυριαρχεί το Ισλαμικό Κράτος και να περιοδεύη στις περιοχές για να βοηθήση τον Ορθόδοξο πληθυσμό να παραμείνη στην πίστη του και τελικά να αποκεφαλισθή ή να απαγχονισθή. Αυτό έκανε ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός.

Η σημαντική δράση του φαίνεται σε ένα σημείο της διδασκαλίας του. Είπε: «Δεν βλέπετε ότι αγρίεψεν το γένος μας από την αμάθειαν και εγίναμεν ωσάν θηρία;». Δύο σημεία πρέπει να τονισθούν:

Το πρώτον, τί εννοούσε λέγοντας «τό γένος μας»; Δεν εννοούσε απλώς το ελληνικό γένος, αλλά το ορθόδοξο χριστιανικό γένος που είναι Έλληνες. Αυτό φαίνεται σε μια άλλη αποστροφή του λόγου του: «Εξέτασα πρώτον δια λόγου σας και έμαθα πώς με την χάριν του Κυρίου μας Ιησού Χριστού δεν είστενε ασεβείς, αιρετικοί, άθεοι, αλλά είστενε Ορθόδοξοι Χριστιανοί, πιστεύετε και είστε βαπτισμένοι εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος και είστε τέκνα και θυγατέρες του Χριστού μας».

Έλληνες κατά την πατερική παράδοση ήταν οι ειδωλολάτρες που ήταν αντίθετοι από τους Ορθοδόξους Έλληνας Χριστιανούς.  Το ορθόδοξο ελληνικό γένος διαφέρει από άλλα θρησκεύματα και άλλα γένη. Έλεγε ο άγιος Κοσμάς: «Όσοι αδικήσατε ή Χριστιανούς ή Τούρκους ή Εβραίους ή Φράγκους, να το δώσετε πίσω διατί το άδικο είναι καταραμένο και δεν βλέπετε καμμίαν προκοπήν».

Επομένως, άλλο ήταν το ορθόδοξον γένος και άλλο ήταν οι Τούρκοι, οι Εβραίοι και οι Φράγκοι.  Το ορθόδοξο γένος μας από ανατολάς είχε προβλήματα από τους Τούρκους (Μωαμεθανούς), τους Εβραίους, και από δυσμάς είχε προβλήματα από τους Φράγκους. Οι όροι αυτοί έχουν την σημασία τους.

Το δεύτερον σημείον είναι αυτό που λέγει ο άγιος Κοσμάς: «αγρίεψεν το γένος μας από την αμάθειαν και εγίναμεν ωσάν θηρία». Εδώ γίνεται λόγος για την κατάσταση των Ρωμηών. Και εννοούνται οι φόνοι, οι κλοπές, οι αδικίες, οι φόροι, οι τοκογλυφίες, η εκμετάλλευση, η αποστασία από τον Θεό και την Εκκλησία. Όλα αυτά έκαναν τους Ορθοδόξους Χριστιανούς σaν θηρία με το να οργιάζουν τα πάθη της φιλοδοξίας, της φιληδονίας και της φιλαργυρίας, και όλα αυτά προέρχονταν από την αμάθεια.

Αυτά γίνονταν στην εποχή του αγίου Κοσμά του Αιτωλού, την εποχή μετά τα Ορλωφικά.  Σήμερα τί γίνεται; Πώς μεταφράζεται αυτή η κατάσταση; Ισχύουν και σήμερα αυτά; Ο λόγος του αγίου Κοσμά έχει επικαιρότητα.

Κατ’ αρχάς το ορθόδοξο γένος μας δέχεται σήμερα πολλές επιδράσεις, πιέσεις.  Σήμερα υπάρχει μια άλλη ορολογία. Γίνεται λόγος για Ανατολή και Δύση.  Τελικά εμείς που ανήκουμε, στην Ανατολή ή στην Δύση; Η απάντηση είναι ότι είμαστε διφυής λαός, ούτε ανατολίτες ούτε Ευρωπαίοι-Δυτικοί. Έχουμε υπόγεια ρεύματα του ανατολικού πολιτισμού (ελληνορθόδοξο στοιχείο) και εξωτερικά στοιχεία του δυτικού πολιτισμού.

Ισχύει και σήμερα κατά πάντα ο λόγος του αγίου Σάββα, πρώτου Αρχιεπισκόπου των Σέρβων (1169-1235) που είπε: «Στην αρχή είχαμε σαστίσει. Η Ανατολή μας θεωρούσε ότι ανήκουμε στην Δύση, ενώ η Δύση μας κατέτασσε στην Ανατολή. Μέσα στην σύγχυση αυτή των ιδεών μερικοί από εμάς εκτίμησαν λανθασμένα την θέση μας και ισχυρίζονταν μεγαλοφώνως ότι δεν ανήκουμε σε καμμιά πλευρά. Ενώ από τους υπόλοιπους μερικοί έλεγαν ότι ανήκουμε αποκλειστικά στην μία πλευρά και οι άλλοι στην αντίθετη. Εγώ ωστόσο λέγω ότι ο Θεός μας έταξε να είμαστε για την Δύση η Ανατολή και για την Ανατολή η Δύση και να αναγνωρίζουμε πάνω από τις κεφαλές μας μόνον την επουράνιο Ιερουσαλήμ και εδώ στην γή κανέναν».

Δυστυχώς, δεν ζούμε σύμφωνα με αυτήν την πνευματική αρχή γι’ αυτό έχουμε αγριέψει και συμπεριφερόμαστε ως θηρία. Και αυτό δεν γίνεται από την αμάθεια, όπως στην εποχή του αγίου Κοσμά του Αιτωλού, αλλά από την πολυμάθεια, και δεν γίνεται από την έλλειψη σχολείων και διδασκάλων, αλλά από την επάρκεια αυτών που δεν συντονίζονται όμως με την ελληνορθόδοξη παράδοσή μας.

Ο Σεβασμιώτατος κ. Ιερόθεος κατέκλεισε την ομιλία του λέγοντας ότι ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός πρέπει να γίνη διδάσκαλός μας και να προσεύχεται για να ημερεύη το γένος μας.

*

Την όλη μέριμνα για τις εκδηλώσεις του Αγίου Κοσμά είχε ο οικείος Ποιμενάρχης και εορτάζων κ. Κοσμάς και οι συνεργάτες του, ο οποίος πάντα προσφωνούσε με τους κατάλληλους λόγους τους καλεσμένους. Παρατηρήθηκε μεγάλη κοσμοσυρροή, αλλά και άψογη διοργάνωση.

Από το Γραφείο Τύπου της Ιεράς Μητροπόλεως

Share on Facebook4Tweet about this on Twitter2Share on Google+0Email this to someone
 
 

Αφήστε το σχόλιό σας

Το email σας δεν θα δημοσιευτεί.